Over Jeugdorkest Nederland

In het JeugdOrkest Nederland spelen ongeveer 85 getalenteerde jongeren tussen de 14 en 20 jaar afkomstig uit het gehele land. Passie en flair, enthousiasme en lef is wat ze delen. Met fris en uitstekend orkestspel geven de jongeren  elk concert weer een prikkelend betoog voor de klassieke muziek waaronder ook de hedendaagse orkestmuziek.  Het JON is voor Nederland een belangrijke leerschool voor orkestspel.

Vanaf de oprichting in 1959 door dirigent Ru Sevenhuysen staat bij het JON het samen muziek maken op een hoog niveau voorop. In de repetitieperiodes wordt enthousiast gewerkt aan een volwaardig en uitdagend concertprogramma.

Er is veel aandacht voor techniek, repertoire, interpretatie en stijl. De jongeren krijgen bij het JON de optimale mogelijkheden om zich verder te ontplooien. De verworven muzikale bagage nemen ze weer mee naar de andere orkesten en ensembles waarin ze spelen. Het JeugdOrkest Nederland is voor veel leden een stimulans om voor een toekomst als beroepsmusicus te kiezen. Maar ook voor degenen die een andere stap ambiëren, is het JON een fantastisch orkest om in te spelen.

Het JeugdOrkest Nederland (JON) en het Nationaal Jeugd Orkest (NJO) slaan  sinds 2017 de handen ineen als de Nationale JeugdOrkesten Nederland (NJON) om een brug te vormen tussen opleiding en beroepspraktijk. Door beide organisaties samen te voegen ontstaat een doorlopende leerlijn voor talenten van 14 tot 26 jaar. Binnen één organisatie kan het aanbod voor een individuele musicus optimaal worden afgestemd op zijn of haar kwaliteiten.

 

Over de dirigent

Oprichter Ru Sevenhuysen was van 1959 tot 1987 dirigent van het JON. Hierna stonden Alexander Vakoulsky en Roland Kieft beiden gedurende ruim vijf jaar voor het orkest. Sinds 2000 is Jurjen Hempel de dirigent. Hij wordt beschouwd als een van de meest veelzijdige Nederlandse dirigenten van zijn generatie. 

Reeds tijdens zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij David Porcelijn en Kenneth Montgomery werd hij uitgenodigd om Edo de Waart, Hans Vonk en David Robertson te assisteren. In 1994 nam hij deel aan de beroemde dirigentencursus in Tanglewood, waar hij les kreeg van Seiji Ozawa, Bernard Haitink en Lorin Maazel. Zijn debuut bij het Radio Filharmonisch Orkest in 1989 vormde het begin van zijn dirigentenloopbaan, waarna zijn naam definitief gevestigd werd toen hij in 1995 tijdens het Sibelius Dirigenten Concours beslag wist te leggen op de derde plaats. In 1996 werd hij benoemd tot assistent van Valery Gergiev bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Naast Nederlandse orkesten en ensembles werkt Hempel met een groot aantal buitenlandse orkesten zoals het BBC Symphony Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, Finnish Radio Symphony Orchestra, Orchestre Poitou-Chanrantes en Orchestre National Bordeaux Aquitaine. In 2012 maakte hij zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest en is hij benoemd tot Music Director bij het Joensuu Symphony Orchestra in Finland. Vanaf september 2018 zal Hempel toetreden als chef-dirigent van Opéra de Toulon.

Naast het werken met professionele orkesten is Hempel ook een groot inspirator voor jonge musici. Hij werkt jaarlijks met verschillende conservatoriumorkesten en is al sinds 2000 de vaste dirigent van het JeugdOrkest Nederland. Zijn missie is het overdragen van muziekliefde aan jongeren en het ontwikkelen van hun talent.

“Bij het JON gaat het om het plezier van het samenbrengen van de muzikale scherven aan het begin tot een prachtig concert aan het eind.”

Over de orkestleden

In het JeugdOrkest Nederland spelen ongeveer 85 jongeren van 14 tot 20 jaar uit het gehele land. Om in het orkest te komen moeten zij eerst auditie doen.

Bekijk alle orkestleden

 

 

 

 

 

Meld je nu aan

Over de solist

Tijdens de Zomertournee 2018 zal Maria Milstein soleren in Beethovens prachtige Vioolconcert. 

Maria Milstein (Moskou, 1985) studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Ilya Grubert en in Londen bij David Takeno. Zowel haar bachelor- als haar masterdiploma behaalde ze met hoogst mogelijke onderscheiding. Van 2011 tot 2014 was ze 'Artist in Residence' in de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar ze bij Augustin Dumay studeerde.
Maria heeft prijzen gewonnen op belangrijke internationale concoursen als "Città di Brescia" en "Premio Rodolfo Lipizer" in Italië, het ARD Concours in Munchen en het Internationale Kamermuziek Concours van Lyon met het Van Baerle Trio, het Vriendenkrans Concours en de Kersjes Prijs in Nederland, evenals met het Van Baerle Trio. In februari 2016 ontving Maria de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Fellowship.
Maria treedt veelvuldig op in binnen- en buitenland, en heeft met orkesten als het Nationaal Orkest van België, het Vlaams Radio Orkest, het Koninklijke Kamerorkest van Wallonië en Amsterdam Sinfonietta het Radio Filharmonisch Orkest gesoleerd.
In januari 2018 ontving Maria de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.
Recente en toekomstige hoogtepunten omvatten o.a. concerten met het Radio Filharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta en haar debuut bij het Residentie Orkest, philharmonie zuidnederland en het Essener Philharmoniker.
Sinds september 2014 is Maria als docente aan het Conservatorium van Amsterdam verbonden.

Maria bespeelt een viool van Michel Angelo Bergonzi (Cremona, ca. 1750) die zij in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds heeft.

Foto: Marco Borggreve