Over Jeugdorkest Nederland

In het Jeugdorkest Nederland spelen ongeveer 85 getalenteerde jongeren tussen de 14 en 20 jaar afkomstig uit het gehele land. Passie en flair, enthousiasme en lef is wat ze delen. Met fris en uitstekend orkestspel geven de jongeren  elk concert weer een prikkelend betoog voor de klassieke muziek, waaronder ook de hedendaagse orkestmuziek.  Het JON is voor Nederland een belangrijke leerschool voor orkestspel.

Vanaf de oprichting in 1959 door dirigent Ru Sevenhuysen staat bij het JON het samen muziek maken op een hoog niveau voorop. In de repetitieperiodes wordt enthousiast gewerkt aan een volwaardig en uitdagend concertprogramma.

Er is veel aandacht voor techniek, repertoire, interpretatie en stijl. De jongeren krijgen bij het JON de optimale mogelijkheden om zich verder te ontplooien. De verworven muzikale bagage nemen ze weer mee naar de andere orkesten en ensembles waarin ze spelen. Het Jeugdorkest Nederland is voor veel leden een stimulans om voor een toekomst als beroepsmusicus te kiezen. Maar ook voor degenen die een andere stap ambiëren, is het JON een fantastisch orkest om in te spelen.

Het Jeugdorkest Nederland (JON) en het Nationaal Jeugdorkest (NJO) slaan  sinds 2019 officieel de handen ineen als de Nationale Jeugdorkesten Nederland (NJON) om een brug te vormen tussen opleiding en beroepspraktijk. Door beide organisaties samen te voegen ontstaat een doorlopende leerlijn voor talenten van 14 tot 26 jaar. Binnen één organisatie kan het aanbod voor een individuele musicus optimaal worden afgestemd op zijn of haar kwaliteiten.

Over de dirigent

Oprichter Ru Sevenhuysen was van 1959 tot 1987 dirigent van het JON. Hierna stonden Alexander Vakoulsky en Roland Kieft beiden gedurende ruim vijf jaar voor het orkest. Sinds 2000 is Jurjen Hempel de dirigent. Hij wordt beschouwd als een van de meest veelzijdige Nederlandse dirigenten van zijn generatie. 

Reeds tijdens zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij David Porcelijn en Kenneth Montgomery werd hij uitgenodigd om Edo de Waart, Hans Vonk en David Robertson te assisteren. In 1994 nam hij deel aan de beroemde dirigentencursus in Tanglewood, waar hij les kreeg van Seiji Ozawa, Bernard Haitink en Lorin Maazel. Zijn debuut bij het Radio Filharmonisch Orkest in 1989 vormde het begin van zijn dirigentenloopbaan, waarna zijn naam definitief gevestigd werd toen hij in 1995 tijdens het Sibelius Dirigenten Concours beslag wist te leggen op de derde plaats. In 1996 werd hij benoemd tot assistent van Valery Gergiev bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Naast Nederlandse orkesten en ensembles werkt Hempel met een groot aantal buitenlandse orkesten zoals het BBC Symphony Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, Finnish Radio Symphony Orchestra, Orchestre Poitou-Chanrantes en Orchestre National Bordeaux Aquitaine. In 2012 maakte hij zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest en is hij benoemd tot Music Director bij het Joensuu Symphony Orchestra in Finland. Vanaf september 2018 is Hempel chef-dirigent van Opéra de Toulon.

Naast het werken met professionele orkesten is Hempel ook een groot inspirator voor jonge musici. Hij werkt jaarlijks met verschillende conservatoriumorkesten en is al sinds 2000 de vaste dirigent van het Jeugdorkest Nederland. Zijn missie is het overdragen van muziekliefde aan jongeren en het ontwikkelen van hun talent.

“Bij het JON gaat het om het plezier van het samenbrengen van de muzikale scherven aan het begin tot een prachtig concert aan het eind.”

Over de orkestleden

In het Jeugdorkest Nederland spelen ongeveer 85 jongeren van 14 tot 20 jaar uit het gehele land. Om in het orkest te komen moeten zij eerst auditie doen.

Bekijk alle orkestleden

 

 

 

 

 

Meld je nu aan

Over de solist

Tijdens de Zomertournee 2019 zal Noa Wildschut soleren in Vioolconcert nr. 3 van Camille Saint-Saëns.

Nederlandse violiste Noa Wildschut (2001) is slechts 17 jaar oud, maar is al jaren geen onbekende meer in de klassieke muziekwereld. Als zesjarige was Noa soliste op het “Kinderprinsengrachtconcert 2007”, dat live op televisie werd uitgezonden. Op haar zevende maakte ze haar debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw met een optreden tijdens “The Night of the Promising” en in 2016 werd ze een “exclusive recording artist” bij Warner Classics.

Door de jaren heeft Noa al een mooie staat van dienst opgebouwd en is ze veelgevraagd jonge gast voor festivals, recitals en solo-optredens in binnen-en buitenland. Ze speelde samen met inspirerende musici zoals Anne-Sophie Mutter, Janine Jansen, Menahem Pressler, Enrico Pace, Quirine Viersen, Paolo Giacometti, Arthur en Lucas Jussen, Ramón Ortega, Vesko Eschkenazy. De laatste jaren vormt Noa een vast duo met pianist en festivalorganisator Yoram Ish-Hurwitz.

Ze werkt samen met orkesten als het Pittsburgh Symphony Orchestra, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest, Concertgebouw Kamerorkest, Kremerata Baltica, de Mutter Virtuosi, Konzerthausorchester Berlin, Luzerner Sinfonieorchester, Sinfonieorchester Basel, en het Orquestra Sinfônica Municipal de João Pessoa in Brazilië, in samenwerking met dirigenten als Manfred Honeck, James Gaffigan en Michael Sanderling.

Noa won veel prijzen op jonge leeftijd, zoals de eerste prijs in het Internationale Vioolconcours Louis Spohr 2010 (op haar negende), de eerste prijs tijdens de Iordense Viooldagen 2012 (op haar tiende) en de Concertgebouw Young Talent Award 2013 (op haar elfde) en vorig jaar ontving ze de Kersjesvioolbeurs 2017 (op haar zestiende). Op Festspiele Mecklenburg-Vorpommern is Noa bekroond met de WEMAG-solistenprijs 2018. Noa is door de European Concert Hall Organisation geselecteerd om als ECHO Rising Star in seizoen 2019/20 door Europa touren en te spelen in de grote concertzalen.

Noa begon haar vioollessen bij Coosje Wijzenbeek, die haar op haar vierde onder haar hoede nam. Sinds haar twaalfde is Noa leerlinge van Vera Beths aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel studeert Noa bij Antje Weithaas aan de Hanns Eisler Musikhochschule in Berlijn. Naast de reguliere lessen volgde Noa masterclasses en lessen bij Ivry Gitlis, Jaap van Zweden, Menahem Pressler, Frank Peter Zimmerman, Anner Bijlsma en Liviu Prunaru. Sinds 2014 maakt Noa deel uit van het strijkorkest Mutter Virtuosi en is bovendien sinds mei 2015 officieel “Stipendiat” als jongste ooit van de Anne-Sophie Mutter Stiftung, die haar een brede ondersteuning biedt in haar ontwikkeling.

De NTR maakte de documentaire “Noa11”, die in november 2012 werd uitgezonden en in september 2017 kwam de documentaire “A Family Quartet” uit over Noa en haar familie, die in veel Nederlandse bioscopen werd vertoond en op televisie werd uitgezonden.

Noa bespeelt een Italiaanse viool gebouwd door Giovanni Grancino (Milaan, 1714) haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Noa’s stok is speciaal voor haar gebouwd door de Franse stokkenmaker Benoît Rolland in opdracht van de Anne-Sophie Mutter Stiftung.

Foto: Simon Van Boxtel